εργοθεραπεία

Αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι η ικανότητα που έχει ο εγκέφαλός μας  να οργανώνει και να συντονίζει και να επεξεργάζεται τις πληροφορίες που λαμβάνει μέσω των αισθήσεων.

 

Η αισθητηριακή ολοκλήρωση μελετά τη ρύθμιση και το συντονισμό των αισθητηριακών συστημάτων που είναι τα εξής:

– Οπτικό, οσφρητικό, γευστικό, ακουστικό σύστημα

– Απτικό σύστημα. Αφορά τις πληροφορίες που λαμβάνουμε μέσω της αφής και σχετίζονται με το σώμα μας (χέρια, δάχτυλα).

– Αιθουσαίο σύστημα που είναι υπεύθυνο για την θέση του σώματος στον χώρο σε σχέση με την θέση της κεφαλής (ενεργοποιείται δηλαδή κάθε φορά που μετακινούμε το κεφάλι μας), και για το μυϊκό τόνο. Μας βοηθά να ισορροπούμε, να συντονίζουμε τις δύο πλευρές του σώματος, να γνωρίζουμε που βρισκόμαστε στο χώρο. Έτσι είμαστε ικανοί να στεκόμαστε ίσια, να αντιγράφουμε κάτι από τον πίνακα, να κάνουμε κούνια.

– Ιδιοδεκτικό. Αφορά την εσωτερική επίγνωση της θέσης και κίνησης των μερών του σώματος. Οι πληροφορίες λαμβάνονται από τους μύες και τις αρθρώσεις. Έτσι, είμαστε ικανοί να πραγματοποιούμε κινήσεις χωρίς να προσέχουμε τι κάνουμε (π.χ. να οδηγούμε ή να γράφουμε).

– Ο συνδυασμός όλων των παραπάνω (που είναι και η οργανωμένη υπόσταση του ανθρώπου).

 

Σε περίπτωση δυσλειτουργίας τότε το παιδί μπορεί να

  • Δυσκολεύεται στο τρέξιμο, το κουτσό
  • Σκοντάφτει, παραπατάει ή χτυπάει πολύ συχνά
  • Δυσκολεύεται να συμμετέχει σε αθλήματα (π.χ. ποδόσφαιρο)
  • Είναι υπερευαίσθητο σε αισθητηριακά ερεθίσματα (π.χ. νιώθει ότι πονάει όταν αγγίζεις το χέρι του)
  • Αγγίζει ή αποφεύγει να αγγίξει τα πάντα
  • Θέλει συνεχώς να κινείται ή αποφεύγει την κίνηση
  • Είναι υπερδραστήριο ή υποτονικό.
  • Δυσκολεύεται με δραστηριότητες που σχετίζονται με τη λεπτή κινητικότητα (π.χ. κόψιμο με ψαλίδι, να δέσει τα κορδόνια του) ανάλογα πάντα με την ηλικία του.
  • Δυσκολεύεται στα παζλ
  • «χάνει» τη γραμμή όταν γράφει ή διαβάζει.

 

Απευθύνεται σε παιδιά με

  • μαθησιακές δυσκολίες,
  • αναπτυξιακές διαταραχές ή διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή όπου η δυσλειτουργία της αισθητηριακής επεξεργασίας είναι από τις κυριότερες αιτίες της διαταραχής.
  • Εγκεφαλική βλάβη που μπορεί να έχει αντίκτυπο στην αισθητηριακή λειτουργία
  • Βρέφη που έχουν γεννηθεί πρόωρα καθώς μπορεί να έχουν υπερευαίσθητο νευρικό σύστημα.

 

 

Η αισθητηριακή ολοκλήρωση επιτυγχάνεται μέσω διασκεδαστικών δραστηριοτήτων και παιχνιδιών όπως κούνιες, τραμπολίνο, μπάλες κλπ σε ένα περιβάλλον κατάλληλα δομημένο και ασφαλές. Η θεραπεία είναι εξατομικευμένη (ανάλογα με τις ανάγκες κάθε παιδιού), απευθύνεται στις δυνατότητες του παιδιού και όχι στις αδυναμίες του και ενεργοποιεί τις αισθήσεις του.